Kuinka ylläpitää terveyttä?

Author: | Posted in Terveyteen No comments

Terveyttä on hyvä pitää yllä ja liikunta on olennainen osa terveyden ylläpitoa hyvän ruokavalion ja yöunien kanssa. Liikunta on yksi tehokkaimmista keinoista edistää ja ylläpitää toimintakykyä, auttaen myös tiettyjen oireiden ja sairauksien ehkäisyyn. Ennen kaikkea vaikuttaa kuin yleislääke kehon elimistön toimintoihin.

Liikuntaa, liikuntaa

Terveysliikunnalla on useita suotuisia vaikutuksia elimistöön ja sen toimintaan. Sen avulla on mahdollista parantaa mm. heikentynyttä sokeriaineenvaihduntaa, helpottaa stressinhallintaa, vahvistaa luustoa tai alentaa kohonnutta verenpainetta sekä pudottaa liikapainoa samalla, kun laskee korkeaa kolesterolia. Ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia, tyypin 2 diabetesta ja tuki- ja liikuntaelinten sairauksia. Tasapaino ja toimintakyky paranevat, kaatumisen riski laskee, dementian ja Alzheimerin todennäköisyys putoaa myös.

Backlight profile of a woman breathing deep fresh air in the morning sunrise isolated in white above

Kaikkien ruumiin kannalta hyvien asioiden lisäksi liikunta on myös hyväksi mielelle ja mielenterveydelle ja henkiselle hyvinvoinnille ylipäänsä. Liikkuminen parantaa mielialaa, torjuu masennusta, auttaa nukkumaan ja päiväaikaiseen väsymykseen. Suurella liikkumisen määrällä on myös tilaa enemmän syödä mitä haluaa, koska ravinto, liikunta ja lihavuus ovat yhteydessä toisiinsa monilla tavoilla.

Liikunta kannattaa kuitenkin suunnitella niin, että se ei ole liian rasittavaa keholle, koska se taas on vaarallista aiheuttaen liikuntatapaturmia, vaurioittaa kudoksia ja voi aiheuttaa viikkoja tai jopa kuukausia kestävän ylikuormitusoireiston. Liikunnan määrää ja kuormittavuutta kannattaa lisätä asteittain ja epävarmuuden iskiessä käydä kysymässä lääkäriltä apua, jotta minimoi haitat ja maksimoi hyödyt.

Varusteet lajin mukaan

Liikuntaan kannattaa myös varautua, ostamalla esimerkiksi juoksua varten hyvät kengät. Hyvät kengät netistä voi löytää muutamalla klikkauksella. Verkkokaupassa voi suoraan asettaa kokoluokan ja selata kokoelmaa kengistä mitkä sopivat juuri sen kokoisille miehille, lapsille tai naisille.

Harvoin sairaudet ovat este liikunnalle, mutta pahan flunssan jälkeen on syytä pitää parin vuorokauden tauko tai pysyä pienessä lämmittelykierroksessa vain. Sairauden olon tullessa kannattaa myös hellittää ja vähentää liikunnan määrää ja kuormittavuutta välttääkseen ylimääräisiä vaurioita. Viisas välttää haitat.

Fyysisellä kunnolla tarkoitetaan toisin sanoen hyvää suorituskykyä mutta erityisesti alleviivataan kestävyyttä ja lihasvoimaa. Kun haetaan parempaa fyysistä kuntoa, niin on kyse kuntoliikunnasta, kuten juoksemista, hölkkää tai ruumiillisia töitä, kuten painojen nostelua.

Mikä terveyskunto?

Terveyskunnolla tarkoitetaan matalaa verenpainetta, veren kolesterolia, ihannepainoa, tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä ja nivelten liikkuvuutta. Terveysliikuntaa on kaikki fyysinen aktiivisuus, joka edistää terveyttä tai auttaa ylläpitämään sitä ilman intensiiviseen urheiluun liittyviä riskejä. Terveysliikunta jakautuu arkiliikuntaan ja kuntoliikuntaan.

Elinympäristö luo puitteet ihmisen fyysiselle ja henkiselle ja sosiaaliselle terveydelle. Elinympäristön tulisi tukea ihmisen terveyttä ja tarjota paikkoja virkistäytyä ja elpyä. Terveyttä tukeva ympäristö voi esimerkiksi olla virikkeellinen, esteettinen ja tuttu. Elinympäristö voi olla suunniteltu niin, että arkinen toiminta vaikeutuu, mutta huono ympäristö on sellainen, joka tukee sosiaalista syrjäytymistä ja sairastumista.

Add Your Comment